„Jen tak si skroluji Facebook a najednou jde #Dove. Ok, na co se to dívám?“ napsala v pátek odpoledne na Twitter pobouřená americká maskérka Naythemua. Pod postem, který odkazoval na mýdlo Dove, se strhla bouřlivá debata, která vedla k odstranění reklamy a omluvě kosmetické společnosti.
V reklamě si černoška svléká triko a mění se na bělošku. To vše se děje na pozadí láhve oblíbeného sprchového gelu Dove. Pod příspěvkem vznikla diskuse, v níž se maskérky lidé ptali, zda by se lidé urazili, kdyby se naopak běloška změnila na černošku.
Naythemua odpověděla: „Ne, neurazila bych se a to je pointa. Co říká Amerika černochům? Že jsme souzeni podle barvy naší pokožky a tím je řečeno i to, co je v této zemi považováno za krásné.“
Ve skutečnosti však maskérka nemluvila o celé reklamě, která po převlečení z černé ženy na bílou pokračovala dál. Další svlečené tričko totiž mění bělošku na ženu kavkazského typu, čímž reklama nápadně připomíná kampaň UEFA Respekt.
Debata bouřlivě pokračovala od obvinění společnosti z rasismu až po její obhajování. „Ukázala jsem reklamu své 12leté dceři a ona si myslí, že odkaz je v tom, že mýdlo je dobré pro všechny typy pleti. Nepovažuji ji za rasistickou a myslím si, že je pro ženy všech barev,“ píše se v jednom z komentářů pod postem.
Již v sobotu vydala společnost vyjádření, ve kterém se „hluboce omlouvají za urážku, kterou způsobili“. Video ze svého Facebooku stáhli.
Dove však zdaleka není jediná velká kosmetická firma, která stála tváří v tvář podobné kritice. Za rasistický podtón kampaně „White is purity“ se v dubnu letošního roku musela omluvit i společnost Nivea. Velkou vlnu pobouření také vyvolala v roce 2016 čínská reklama na prací prášek Qiaobi, s jehož použitím se z černocha stal Aziat.
https://ekonomickyzpravodaj.cz/rusko-nabizi-indii-alternativu-systemu-swift-pro-platby-v-rublech/
https://magazinekonom.cz/jak-funguji-nebankovni-pujcky/
https://amoney.cz/kdy-se-vam-vyplati-jit-za-praci-informatika-primo-do-prahy/